20-07-07

Eerste schoolweek

Hallo! Ek het julle baie lang nie geskryf nie. Hier es eindlik nog ‘n beriggie uit Suid-Afrika. De eerste schoolweek na de vakantie zit erop! Voor het eerst duurt de wintervakantie in Zuid-Afrika slechts twee weken in plaats van drie, maar nogal wat leerlingen dachten daar duidelijk anders over en bleven ook deze week nog thuis. De staking is nu wel definitief ten einde, en dus waren alle leerkrachten opnieuw aanwezig op school. Ik heb op maandag een weekschema gemaakt in samenspraak met de leerkrachten die ik zal assisteren bij hun Engelse lessen. Ik probeer mijn draai nog wat te vinden op school, want het is best wel vreemd om zomaar mee te draaien in een schoolsysteem dat toch wel sterk verschilt van het onze. De leerkrachten gebruiken hier bijvoorbeeld zeer graag de zeg-mij-allemaal-na-methode om dingen aan te leren, waardoor je op elk moment van de dag wel een klas op een niet ongevaarlijk aantal decibels ‘twee plus twee is gelijk aan vier’ kunt horen brullen. Tegen twee uur in de namiddag zie je dan ook nogal wat leerkrachten met de hand aan het hoofd verlangen naar een aspirine. Als je weet dat sommige klassen hier tot 60 leerlingen tellen is dat zeker niet verwonderlijk. Het grootste probleem is volgens mij het grote verschil in leersnelheid-en capaciteit van de kinderen. Kinderen met leermoeilijkheden kunnen niet afzonderlijk begeleid worden en zitten samen in de klas met kinderen die veel vlugger zijn. Dat is voor beiden niet goed, want het lestempo is altijd te traag voor sommigen en veel te snel voor anderen. Ik ben deze week gestart met een paar testjes Engels in graad 5 om te zien hoe sterk de leerlingen zijn in Engels, en de onderlinge verschillen zijn echt enorm. Een aantal kinderen zijn echt getalenteerd, maar anderen kunnen niet lezen of schrijven. Ik heb wel vastgesteld dat de leerlingen dankzij Jan, de vorige vrijwilliger, duidelijk gevorderd zijn in de loop van het jaar (ik hoop dat Jan dit leest). Ik heb de school ook beloofd hen te helpen met het gebruik van de computerklas. Veel leerkrachten zijn wat onzeker over hun computervaardigheden en vermijden het computerlokaal dan ook liefst. Nochtans heeft de school een aantal interessante programma’s om reken-en leesoefeningen te doen met de leerlingen. Ik probeer de drempel een beetje te verlagen door leerlingen en leerkrachten te begeleiden bij de computeroefeningen. Donderdag heb ik alle leerlingen van graad 1 (het eerste leerjaar) voor de eerste keer meegenomen naar het computerlokaal. Ze stonden te popelen om op de computer te werken en het was echt een plezier om ze hypergeconcentreerd met het puntje van de tong uit de mond de muis te zien bewegen om de antwoorden aan te klikken. Na afloop stonden er veel vette vingertjes op de schermen van kindjes die bij het nadenken de sommetjes wilden aanwijzen...           

19:21 Gepost door Pieter in vrijwilligerswerk | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Commentaren

Ik heb nog niets op de blog gepost, maar dit wil ik toch eventjes kwijt:
da's nogal een broer he die ik heb !!!

Gepost door: Anneleen | 20-07-07

dak zeggn ja! dat is waar!

Gepost door: Dillian | 21-07-07

blij te horen dat je -nu de staking over is- eindelijk kan samenwerken en toch niet het gevoel hebt dat je er alleen voor moet staan. Het verbaast me wel dat er kinderen zijn die helemaal geen engels kunnen lezen. Worden er niet zoals bij ons testen afgenomen op het einde van het jaar om te zien of de kinderen over mogen naar het volgende jaar? Ik kan me goed voorstellen dat voor sommige van de kinderen de thuissituatie niet ideaal is om veel vooruitgang te maken. Hopelijk kan je je steentje bijdragen om ze verder te helpen (die computers lijken me al heel wat)

Gepost door: nele | 22-07-07

hey pieter,
het onderwijssysteem in zuid-afrika is blijkbaar sterk gelijkend op het indisch concept, ik kreeg het ook vaak op mijn heupen van al dat kindergekweel in de klas. dat vrijwilligers echt wel het verschil kunnen maken in een school blijkt in het seds-schooltje hier, al blijft zoiets natuurlijk een eilandje creativiteit temidden een vastgeroest schoolsysteem. maar wie weet werkt het aanstekelijk... alleszins veel plezier daar! groetjes,

Gepost door: marius | 23-07-07

De commentaren zijn gesloten.